Grupa Kotki – skupia dzieci w przedziale wiekowym powyżej 1,5 do 2,5 roku życia
Głównym założeniem pracy w tych grupie jest systematyczne realizowanie planu wychowawczego, który gwarantuje prawidłowy rozwój małego dziecka. Plan wychowawczy uwzględnia dużą różnorodność zabaw i opiera się na:
- zabawach ruchowych – ćwiczenia ruchowo – naśladowcze, klaskanie, ćwiczenia orientacyjno-porządkowe, zabawy z elementami rzutu , chwytu, celowania, podskoku, przysiadu, pokonywania przeszkód, przenoszenia, popychania , zabawy przy muzyce oraz piosenki z tzw. pokazywaniem. Zabawy ruchowe w bezpiecznej przestrzeni sali zabaw lub w ogrodzie w zależności od pogody.
- zabawach manipulacyjno – konstrukcyjnych tj. dopasowywanie kształtów, budowanie z klocków poprzez piętrzenie, szeregowanie, rysowanie, malowanie farbami, darcie papieru, lepienie z ciasta lub plasteliny, wyklejanie z bibuły, papieru kolorowego, kawałkami materiału, nakładanie, nawlekanie.
- zabawach tematycznych – w zabawach wykorzystywane są elementy metod pedagogicznych M. Montessorii (przelewnie wody, przesypywanie ryżu, makaronu, piasku, otwieranie i zamykanie pudełek, nauka czystości i porządku oraz współpraca w grupie : nauka współpracy z innymi dziećmi , ustalanie zasad pracy w grupie w celu zapobiegania konfliktom itp.), a także odprężające zabawy w rytm muzyki, rozładowujące emocje, integrujące grupę, zabawy rozwijające wyobraźnię.
- zabawach dydaktycznych – opowiadanie lub czytanie bajek , teatrzyki, porównywanie cech przedmiotów, rozróżnianie kolorów, nauka piosenek, wierszyków, poznawanie najbliższego otoczenia , obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, rozróżnianie zwierząt , owoców, warzyw, itp.
- zabawach rozwijających mowę – dmuchanie, robienie dziwnych min, nakłanianie do wypowiedzi wyrazów dźwiękonaśladowczych – np. odgłosy zwierząt, urządzeń mechanicznych, powtarzanie np. wyliczanki, śpiewanie prostych rymowanych piosenek , z powtórzeniami.
Pozostałymi założeniami pracy w tej grupie wiekowej jest jak najlepsza opieka nad powierzonymi nam dziećmi, dostarczenie im kształcącej zabawy wraz z zapewnieniem bezpieczeństwa.